Alcoholverslaving - Alcoholverslaving
Brochures.nl Begin pagina
loggy.nl Home
Weblog maken
RSS Feed

Abonneren!

Alcoholverslaving

Alcoohlcoacing 40dza Editie.nl
40 dagen zonder alcohol Editie.nl
Alcoholverslaving
Alcoholverslaving

Alcoholverslaving
Drankgebruik, alcoholprobleem en drankmisbruik komt voor. Het hebben van een probleem met alcohol is een van de meest voorkomende vormen. Wanneer de grens verschuift van alcoholgebruik naar alcoholmisbruik, is een alcoholverslaving dichtbij. Alcoholmisbruik is ingrijpend voor de persoon en naasten. Vaak ontbreekt inzicht in de gevolgen van het drankprobleem. Dat wordt pas ervaren als het gebruik mindert of is gestopt.


<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

Alcoholverslaving


Alcoholverslaving, alcohol gewoonte, alcoholprobleem

De 40 dagen niet drinken tips uit de uitzending van Editie.nl

Een besluit over 40 dagen niet drinken vraagt om voorbereiding.


In mijn coaching maken we deze zaken passend bij uw persoonlijke leefstijl, vaardigheden en doel.

Zo’n besluit is vaak gebaseerd op wilskracht. Om het wils besluit krachtiger te maken is het  verstandig de voor en nadelen die u van Alcohol ondervindt op een rijtje te zetten. Hier mee maakt u helder dat er aan alcoholgebruik voordelen zijn maar ook nadelen.  

Het besluit vraagt om voorbereid te zijn op wat gaat komen, de emoties en gedachten over trek. Welk gedrag gaat u daar tegenover zetten? Kijkt u eens naar uw huidige gebruikspatroon.

 

Vaak start het alcohol gebruik omdat:

1. het past bij een gebeurtenis: verjaardag, feestje, ontmoeting, etentje etc.

2. het einde van een werkdag of inspanning is.

3. er een gevoel/emotie is. Heb het verdient, is gezellig nu etc.

4. u in een omgeving bent waar gebruik normaal is.

5. u gedachten hebt over straks of nu een drankje.

U kan in de eerste weken met deze emoties, gebeurtenissen of gedachten te maken krijgen waardoor het lastig wordt om vol te houden. Soms lukt het dag niet. 

 

Tips

Ik geef u enkele algemene oefeningen om uw stop besluit te ondersteunen. Zodat u bewust leert om te gaan met de trek- of aanvangsgedachten. Met clientèle werken we dit specifiek op de bij hun passende situaties uit.

 

Voorbereiding

1. spreek dagelijks in de spiegel u zelf toe: ik drink vandaag niet en beloon u in die zelfde spiegel met  “goed zo”;

2.verwar trek niet met honger, zeker bij thuiskomst na het werk. Het lichaam vraagt eigenlijk om voeding (=energie). Alcohol is een prima vervangende energie leverancier. Maar dan bent u alweer in het oude patroon. Eet daarom half uur voor thuiskomst een extra boterham en neem waar of de trek uitblijft.

3.hanteer het normale voedingspatroon en als u voorziet dat u pas later eet neem dan een extra tussendoortje (honger en trek uit elkaar halen).

Omgaan met de trekmomenten

1. als u de trek, aandrang of aanvangsmoment voelt: drink dan direct 2 glazen water en.......

2. loop direct weg uit de ruimte waar de trek ontstaat, doel is tot rust komen en letterlijk te ervaren dat u kunt bijsturen.

3. concentreer u in de andere ruimte op uw in- en uitademing. Voel hoe de emotie/trek/aandrang afzwakt. 

4. doe gelijk daarna een klein klusje, zodat u even de gedachten verzet.

5. wees u ervan bewust dat in de eerste tijd de “trekfrequentie” vaak en onverwachts kan voorkomen. Die momenten nemen later steeds meer af.   

Gevoel

1. soms kan men zich onrustig gaan voelen, zeker in de eerste periode. Probeer daar niet te veel mee te doen. Ga niet overdreven sporten. Beter is het bekende kleine klusje of wandeling te maken;

2. als u het leuk vindt, schrijf in de avond eens op door welke 5 zaken u die dag het meeste bent getroffen. Mag positief of negatief zijn. Hou het kort. Schrijf van de 5 momenten er 1 wat meer uit. Waarom heeft dat moment mij zo getroffen. 

Met name als u stoppen lastig blijft vinden is dit boekje een goede start om in coaching eens dieper daarop in te gaan.


Omgeving

1. hou de boodschap over uw veertig dagen niet drinken kort naar anderen toe. Het is niet handig voor het welslagen van de uitdaging;

2. ga in de eerste weken niet naar bijeenkomsten waarover u het gevoel hebt daar zou het weleens mis kunnen gaan. Later als u echt uit het patroon bent gaat dit wel lukken;

3. u kan bv. op de TV opeens gaan zien dat men wel erg veel drankjes nuttigt. Of u wordt zich bewust hoeveel en hoe vaak er gedronken wordt in uw omgeving. Laat dat voor wat het is.

4. handig is het om geen alcohol in huis te hebben, zo verkleint u het risico dat uw trek weer actief wordt. Laat bezoek eventueel de aangebroken fles wijn meenemen of gooi die direct leeg. U bespaart nu toch al.

 

Lukt het u na twee weken niet neem dan contact met mij op



Pim Bekker 06 27 78 74 73 


Persoonlijk-Anoniem-Individueel

Ervaringsdeskundige en Opgeleid Verslavingscoach


WWW.Alcoholconsulent.nl

Pim Bekker 06 27 78 74 73 

Persoonlijk-Anoniem-Indiviueel

Ervaringsdeskundige en Opgeleid Verslavingscoach


08 Januari 2011 Permanente link Google Feed MSN Reporter




Reacties
Naam
(typ de letters en cijfers over)
E-mail
:-) :-d ;-) :-o :-p (h) :-@ :-s :-$ :-( :'( :-| (a) (l) (6) (?) (!) (i) (>) (y)
Outlet NL female 140915 - 030216 468x60


Weblog