Alcoholverslaving - Home
Brochures.nl Begin pagina
loggy.nl Home
Weblog maken
RSS Feed

Abonneren!

Alcoholverslaving

Alcoohlcoacing 40dza Editie.nl
40 dagen zonder alcohol Editie.nl
Alcoholverslaving
Alcoholverslaving

Alcoholverslaving
Drankgebruik, alcoholprobleem en drankmisbruik komt voor. Het hebben van een probleem met alcohol is een van de meest voorkomende vormen. Wanneer de grens verschuift van alcoholgebruik naar alcoholmisbruik, is een alcoholverslaving dichtbij. Alcoholmisbruik is ingrijpend voor de persoon en naasten. Vaak ontbreekt inzicht in de gevolgen van het drankprobleem. Dat wordt pas ervaren als het gebruik mindert of is gestopt.


Alcoholcoaching en Motiverende gespreksvoering


Wereldwijd wordt motiverende gespreksvoering in steeds meer werkvelden toegepast: geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, verslavingshulpverlening, reclassering, jeugdhulpverlening, voorlichting, organisatieadvies, ontwikkelingshulp.

Vooral in situaties waar mensen min of meer gedwongen zijn te veranderen, blijkt het zeer effectief te zijn om hun autonomie te respecteren en samen te onderzoeken welke veranderingen nodig, wenselijk en haalbaar zijn. In honderden onderzoeken bij de meest uiteenlopende doelgroepen is de effectiviteit van deze interactiestijl aangetoond.

Mijn ervaring en die van cliënten is dat het effectief werkt. Ruim 80% van de honderden cliënten zijn in de eerste twee weken gestopt met drinken en leerde om te gaan met de “trek en gedachten aan alcohol”. Dit is de basis waar wij mee starten.

Een belangrijk thema van cliënten is vaak de ambivalente gevoelens of gedachten over de aanpak van het gebruik. Wel de wil tot veranderen aanwezig is maar het hoe is te vaak al mislukt. Die ambivalentie houdt u als het ware "gevangen" en voorkomt dat u effectief in beweging kan komen. Mijn aandacht is er op gericht dat u dit via onze gesprekken leert op te lossen.

Hoe? Door een veilige, oordeel vrije ruimte te scheppen, waarin de u de gehele ambivalentie op tafel kan leggen. Door en met respect voor uw persoonlijke waarden en wensen af te zetten tegen het alcohol gedrag, leert u snel en met vertrouwen de balans naar gezond en/of constructief gedrag.

Mijn praktijk is zeven dagen per week open van 9.00 tot 22.00 uur. Bel (06 26787473) of mail info@alcoholconsulent.nl

http://www.alcoholconsulent.nl


16:34:15 09 April 2012 Permanente link Reacties (0)

Alcoohlcoacing 40dza Editie.nl


Alcohol verandert meer dan je lief is, Alcoholcoaching

Voordelen van Alcohol

Zoals:

·         je voelt je fitter,

·         betere concentratie,

·         betere stemming,

·         geen zaken meer laten liggen…direct aanpakken,

·         goede nachtrust,

·         vaker goed contact,

·         je bent vrolijker,

·         de kleine klussen in- en rondhuis zijn gedaan,

·         waardering gekregen en zelfvertrouwen rond alcoholgedrag is toegenomen.

 

Nadelen

De nadelen van niet drinken zoals:

·         je bent vaak de enige die in gezelschap niet drinkt,

·         je voelt je alleen, hebt tijd over,

·         je voelt je ‘n beetje onrustig,

·         je voelt dat je er niet bij hoort,

·         je mist de aansluiting in gezelschap zonder alcohol,

·         je mist je vaste (drink) ritme,

·         je merkt dat je gevoelsmatiger (emotioneel) reageert.  

·         dat er in je omgeving veel alcohol wordt geschonken,

·         eigenlijk zijn er haast geen gebeurtenissen waar geen alcohol aan te pas komt,

·         het valt op dat anderen na enige glazen alcohol veranderen en je voelt je daarbij niet  meer op je gemak.

 

 

Hoe nu verder

Het besluit wordt vaak genomen wilskracht. U heeft wellicht ook ontdekt dat uw gedrag en emoties er over u in de weg zitten om succesvol te zijn. 

Tips hierbij zijn:

-          zet de voordelen van niet drinken op een rijtje en zet die af tegen de nadelen.

-          besluiten: neem nog geen besluit hoe je met alcohol wilt omgaan. Zo voorkom je dat je toewerkt naar dat grote doel: straks weer drinken!

-          neem ook geen grote besluiten t.a.v. werk, gezin, woning etc: ook dat kan later nog. 

-          fysieke kant: je lichaam komt fysiologische meer in balans- besteed aandacht aan gezonde voeding

-          wat te doen bij verveling: hobby’s, sport, vrijwilligerswerk?

-          emoties: wat houdt je bezig?

-          verwennen: geef  jezelf regelmatig een cadeautje, boek een reisje, film, cultuur

-          sociale leven: wil je nog met je drink vrienden of vriendinnen zo verder? 


Oplettendheid, Aandachtigheid en Zelfverzekerdheid

Vind je het lastig of moeilijk om dit alleen vol te houden, maak dan een afspraak voor individuele ondersteuning. Je hoeft daarvoor echt geen probleemdrinker te zijn. Mijn ervaring is dat we een beetje verleerd zijn of het dom weg gewoon nooit geleerd hebben hoe met alcohol om te gaan en welke effecten alcohol op je heeft. 

  

 Neem contact op voor gesprek

www.alcoholconsulent.nl

Persoonlijk - Anoniem - Individueel

Pim Bekker

Ervaringsdeskundige en Profesionele Verslavingscoach 


11:54:25 01 Februari 2011 Permanente link Reacties (0)

40 dagen zonder alcohol Editie.nl


Alcohol verandert meer dan je lief is.

Na drie weken op wilskracht niet drinken en dan….

Voordelen

Als het goed is heb je nu de voordelen van geen alcohol drinken ervaren.

Zoals:

·         je voelt je fitter,

·         betere concentratie,

·         betere stemming,

·         geen zaken meer laten liggen…direct aanpakken,

·         goede nachtrust,

·         vaker goed contact,

·         je bent vrolijker,

·         de kleine klussen in- en rondhuis zijn gedaan,

·         waardering gekregen en zelfvertrouwen rond alcoholgedrag is toegenomen.

 

Nadelen

De nadelen van  niet drinken ken je nu ook.

Zoals:

·         je bent vaak de enige die in gezelschap niet drinkt,

·        je voelt je alleen, hebt tijd over,

·         je voelt je ‘n beetje onrustig,

·        je voelt dat je er niet bij hoort,

·        je mist de aansluiting in gezelschap zonder alcohol,

·         je mist je vaste (drink) ritme,

·         je merkt dat je gevoelsmatiger (emotioneel) reageert.  

·         dat er in je omgeving veel alcohol wordt geschonken,

·         eigenlijk zijn er haast geen gebeurtenissen waar geen alcohol aan te pas komt,

·         het valt op dat anderen na enige glazen alcohol veranderen en je voelt je daarbij niet meer op je gemak.

 

 

Hoe nu verder

Nu ben je in de fase dat alles weer een beetje gewoon wordt. Het dagelijkse ritme zonder alcohol is nu routine. De ergste aandrang of trek is nu wel weg en het gewone leven neemt de overhand.

Het eerste besluit is genomen op wilskracht. In deze periode gaat het erom om de onderliggende triggers, het waarom je bent gaan drinken, aandacht te gaan geven. Het gaat hier niet over grote psychische of psychologische problemen maar de gewonen huis- tuin- en keuken zaken.

 Tips hierbij zijn:

-          zet de voordelen van niet drinken op een rijtje en zet die af tegen de nadelen.

-          besluiten: neem nog geen besluit hoe je na 40 dagen met alcohol wilt omgaan. Zo voorkom je dat je toewerkt naar dat grote doel: straks weer drinken!

-          neem ook geen grote besluiten t.a.v. werk, gezin, woning etc: ook dat kan later nog. 

-          fysieke kant: je lichaam komt nu fysiologische meer in balans- besteed aandacht aan gezonde voeding

-          gebruikte je voor aanvang medicatie zoals: slaapmiddelen, antidepressiva of spierontspanners: neem contact op met je huisarts of specialist als je overweegt die te gaan afbouwen!

-          wat te doen bij verveling: hobby’s, sport, vrijwilligerswerk?

-          emoties: deel die meer met anderen: wat houdt je bezig?

-          verwennen: geef  jezelf regelmatig een cadeautje, boek een reisje, film, cultuur

-          sociale leven: wil je nog met je drinkvrienden of vriendinnen zo verder? Je kunt het met hen bespreekbaar maken. Of voorstellen andere activiteiten met ze te gaan doen of de frequentie van het samenzijn omlaag brengen.

 Oplettendheid, Aandachtigheid en Zelfverzekerdheid

Als je het niet enkel op wilskracht wilt volbrengen, dan  vraagt de komende periode van je om aandachtig en oplettend met de tips aan de slag te gaan. Stel je besluit ‘hoe nu straks verder na veertig dagen’ uit; je hebt tijd genoeg om daar later een besluit over te nemen.

Vind je het lastig of moeilijk om dit alleen vol te houden, maak dan een afspraak voor individuele ondersteuning. Je hoeft daarvoor echt geen probleemdrinker te zijn. Mijn ervaring is dat we een beetje verleerd zijn of het dom weg gewoon nooit geleerd hebben hoe met alcohol om te gaan en welke effecten alcohol op je heeft. Vandaar dat ik begon met ‘Alcohol verandert meer dan je lief is’.  

 

Lukt het u niet neem dan contact met mij op


Pim Bekker 06 27 78 74 73 

Persoonlijk-Anoniem-Individueel

Ervaringsdeskundige en Opgeleid Verslavingscoach


11:46:43 01 Februari 2011 Permanente link Reacties (0)

Alcoholverslaving


Alcoholverslaving, alcohol gewoonte, alcoholprobleem

De 40 dagen niet drinken tips uit de uitzending van Editie.nl

Een besluit over 40 dagen niet drinken vraagt om voorbereiding.


In mijn coaching maken we deze zaken passend bij uw persoonlijke leefstijl, vaardigheden en doel.

Zo’n besluit is vaak gebaseerd op wilskracht. Om het wils besluit krachtiger te maken is het  verstandig de voor en nadelen die u van Alcohol ondervindt op een rijtje te zetten. Hier mee maakt u helder dat er aan alcoholgebruik voordelen zijn maar ook nadelen.  

Het besluit vraagt om voorbereid te zijn op wat gaat komen, de emoties en gedachten over trek. Welk gedrag gaat u daar tegenover zetten? Kijkt u eens naar uw huidige gebruikspatroon.

 

Vaak start het alcohol gebruik omdat:

1. het past bij een gebeurtenis: verjaardag, feestje, ontmoeting, etentje etc.

2. het einde van een werkdag of inspanning is.

3. er een gevoel/emotie is. Heb het verdient, is gezellig nu etc.

4. u in een omgeving bent waar gebruik normaal is.

5. u gedachten hebt over straks of nu een drankje.

U kan in de eerste weken met deze emoties, gebeurtenissen of gedachten te maken krijgen waardoor het lastig wordt om vol te houden. Soms lukt het dag niet. 

 

Tips

Ik geef u enkele algemene oefeningen om uw stop besluit te ondersteunen. Zodat u bewust leert om te gaan met de trek- of aanvangsgedachten. Met clientèle werken we dit specifiek op de bij hun passende situaties uit.

 

Voorbereiding

1. spreek dagelijks in de spiegel u zelf toe: ik drink vandaag niet en beloon u in die zelfde spiegel met  “goed zo”;

2.verwar trek niet met honger, zeker bij thuiskomst na het werk. Het lichaam vraagt eigenlijk om voeding (=energie). Alcohol is een prima vervangende energie leverancier. Maar dan bent u alweer in het oude patroon. Eet daarom half uur voor thuiskomst een extra boterham en neem waar of de trek uitblijft.

3.hanteer het normale voedingspatroon en als u voorziet dat u pas later eet neem dan een extra tussendoortje (honger en trek uit elkaar halen).

Omgaan met de trekmomenten

1. als u de trek, aandrang of aanvangsmoment voelt: drink dan direct 2 glazen water en.......

2. loop direct weg uit de ruimte waar de trek ontstaat, doel is tot rust komen en letterlijk te ervaren dat u kunt bijsturen.

3. concentreer u in de andere ruimte op uw in- en uitademing. Voel hoe de emotie/trek/aandrang afzwakt. 

4. doe gelijk daarna een klein klusje, zodat u even de gedachten verzet.

5. wees u ervan bewust dat in de eerste tijd de “trekfrequentie” vaak en onverwachts kan voorkomen. Die momenten nemen later steeds meer af.   

Gevoel

1. soms kan men zich onrustig gaan voelen, zeker in de eerste periode. Probeer daar niet te veel mee te doen. Ga niet overdreven sporten. Beter is het bekende kleine klusje of wandeling te maken;

2. als u het leuk vindt, schrijf in de avond eens op door welke 5 zaken u die dag het meeste bent getroffen. Mag positief of negatief zijn. Hou het kort. Schrijf van de 5 momenten er 1 wat meer uit. Waarom heeft dat moment mij zo getroffen. 

Met name als u stoppen lastig blijft vinden is dit boekje een goede start om in coaching eens dieper daarop in te gaan.


Omgeving

1. hou de boodschap over uw veertig dagen niet drinken kort naar anderen toe. Het is niet handig voor het welslagen van de uitdaging;

2. ga in de eerste weken niet naar bijeenkomsten waarover u het gevoel hebt daar zou het weleens mis kunnen gaan. Later als u echt uit het patroon bent gaat dit wel lukken;

3. u kan bv. op de TV opeens gaan zien dat men wel erg veel drankjes nuttigt. Of u wordt zich bewust hoeveel en hoe vaak er gedronken wordt in uw omgeving. Laat dat voor wat het is.

4. handig is het om geen alcohol in huis te hebben, zo verkleint u het risico dat uw trek weer actief wordt. Laat bezoek eventueel de aangebroken fles wijn meenemen of gooi die direct leeg. U bespaart nu toch al.

 

Lukt het u na twee weken niet neem dan contact met mij op



Pim Bekker 06 27 78 74 73 


Persoonlijk-Anoniem-Individueel

Ervaringsdeskundige en Opgeleid Verslavingscoach


WWW.Alcoholconsulent.nl

Pim Bekker 06 27 78 74 73 

Persoonlijk-Anoniem-Indiviueel

Ervaringsdeskundige en Opgeleid Verslavingscoach


10:43:05 08 Januari 2011 Permanente link Reacties (0)

Alcoholverslaving


Herkent u de last van alcoholgebruik bij of na een gebeurtenis, receptie, bijeenkomst of aan het einde van een werkdag? Of herkent u wellicht het gebruik dat u beschouwt als beloning of feestje? En vraagt u zich af: “hoe doorbreek ik dit patroon of het doordrinken?”

U heeft ontdekt dat u wel de wil heeft om het patroon te veranderen. Uw gedrag, vaardigheden en emoties staan dit echter tot nu toe in de weg.

Alcoholcoaching is voor gebruikers die, of dit nu incidenteel of regelmatig voorkomt, last hebben van hun gebruikspatroon. 

U kan daaraan wat gaan doen.

U leert de vaardigheden die nodig zijn om het patroon te doorbreken. Met een ervaringsdeskundige die professioneel is opgeleid in Nederland en België.

Alcoholcoaching staat voor een open en frisse benadering. Het is anders dan waarin de verslavingszorg voorziet. Er is een open, energiek en direct contact dat voor u tot actie leidt.

Vanaf de start krijgt u zicht op uw mechanismen die leiden tot gebruik. Denk hierbij aan: gedachten, beloning, trek, thuis komen, opkikker, lichamelijke aandrang of emotie bij de aanvang van het drinken. Gedurende het traject leert u hiermee anders om te gaan. Zo is “trek” bv. een emotie. Die komt op, maar is ook te beïnvloeden, waardoor uw trek in alcohol wegebt…… http://alcoholconsulent.nl/
01:33:25 02 Januari 2011 Permanente link Reacties (0)

Outlet NL female 140915 - 030216 468x60


Weblog